
Tanulmány út hírek
2025.03.03. - 2025.03.07.
Egy mindenkiért, mindenki egyért
(Unus pro omnibus, omnes pro uno)
Óramű pontosság a svájci szakképzésben Svájc nemzeti mottója „Egy mindenkiért, mindenki egyért”! Ebben a szellemben kollégáink 2025. március 3. és 7. között részt vettek egy svájci, yverdoni tanulmányúton a „A szakmai oktatás és vizsgáztatás módszertanának megújítása a Dél-Dunántúli régióban SM01-1 VET-003 című pályázat” keretében. A tanulmányúton 4 fő szakmai megvalósító vett részt a Baranya Vármegyei SZC részéről, valamint a Miskolci és Nyíregyházi Szakképzési Centrum részéről szintén 4-4 fő, az IKK Nonprofit Zrt. részéről pedig a szakmai vezető és a programkomponens vezetője. A szervezés és a programok fő koordinátora Gyuriga Csaba volt, aki magyar szülők gyermekeként Svájcban nőtt fel, és a szakképzésben dolgozik, így a csoport legnagyobb szakmai segítsége ő volt az utazás során. A 15 fős csapat a 5 nap alatt megismerhette a svájci szakképzési rendszer felépítését, és egy nagyon jól szervezett programsorozat keretében pedig a duális képzők sokszínűégét.

Beszámoló a tanulmányútról A pályázatunk egyik fő feladata a projekt alapú oktatás bevezetése és megerősítése a magyar szakképzési rendszerben. Az egységes módszertan kidolgozása mellett fontos szerepe van a projekt alapú oktatás hazai és nemzetközi jó gyakorlatok összegyűjtésének, melyhez nagy mértékben járult hozzá a svájci jó gyakorlatok megismerése, tapasztalatok megszerzése. Az első nap az ismerkedés, bemutatkozás jegyében telt, megismerkedtük a másik két nyertes centrum delegált szakértőivel, valamint személyesen megismerhettük Gyuriga Csabát. A közös vacsora alkalmával egyeztettük a heti programot, valamint a megfigyelési szempontjainkat. A csoportunk tagjai először a CPNV regionális szintű szakképző intézményben tettek látogatást, ahol a svájci szakképzési rendszerről, a kantonok szakképzésben betöltött feladatairól, a duális partnerek szerepéről, a vállalatközti képzések lehetőségeiről hallhattunk előadásokat. Megismerhettük a szakképzésben oktatók pedagógiai, felsőoktatási képzési lehetőségeit is. A délután folyamán a Svájci Gépipari, Elektromos- és Fémipari Szövetség, mint érdekképviseleti szerv feladatait és a képzési tartalom meghatározásában végzett tevékenységét mutatták be a helyi szakemberek.

Az automatizálási technikusok vizsgáztatási rendszerét, a szakértők/vizsgafelügyelők szerepét és feladatait, a szakmai vizsgák értékelési módszereit is megismerhettük olyan előadóktól, akik duális partnereknél, vállalatoknál végeznek szakmai oktatási tevékenységet. A következő napon Lausanne városában, a BOBST nemzetközi csomagolóipari és nyomdaipari vállalathoz látogattunk el. Itt a vállalati szakmai képzés vezetője fogadott minket, aki bemutatta a BOBST szakmai profilját, és ismertette a vállalati képzés rendszerének struktúráját. A vállalatnál jelenleg duális képzés keretében kilenc szakmában 184 tanulóval folytatnak jórészt projekt alapú oktatást. A BOBST vállalat a svájci szakképzési rendszerben is egyedülálló, mind a tanulók számát, mind a tevékenységét illetően.

Megismerhettük a WordSkills verseny előválogatóját jelentő SwissSkills versenyt, ahol a kiemelkedő tanulók bejutást nyernek a világversenyre.


Az egyik legnagyobb vállalat mellett még aznap megismerhettük a Repelec SA céget, ami egy családi vállalkozás már negyedik generáció óta, és náluk egy tanuló végzi a szakmai képzését.

A negyedik napon a CPNV szakképző intézményében, a teljes óraszámban az iskolában folyó szakmai képzést mutatták be a küldöttségnek a helyi szakértők, oktatók. Délelőtt megismerkedtünk a képzések felépítésével, tantervével, a tanított tantárgyak évfolyamonkénti óraszám felosztásaival, valamint a vizsgáztatási rendszerrel. Az órákon többek között a TEAMS, MOODLE, ONE NOTE alkalmazásokat használják a tanulók és oktatók, így az órai anyagok, a gyakorló feladatok feltölthetők ezekre a felületekre, továbbá a házi feladatok kiosztása és a számonkérés is az adott platformokon történik. Ezeken túl egy oktató minden délután a diákok rendelkezésére áll, akinek a tanulók feltehetik a tantárggyal kapcsolatos kérdéseiket. Ezt a lehetőséget ingyenesen vehetik igénybe, csupán arra kell figyelniük, hogy délig jelentkezzenek be az adott felületen. Az oktatás felépítésének megismerése után részt vehettünk, betekinthettünk elméleti és gyakorlati órákra, foglalkozásokra. Megismertünk egy projekt szemléletre épülő elméleti tantermet és több gyakorlati műhelyt is megnézhettünk, ahol az éppen dolgozó, tanuló tanulók mutatták be munkáikat.





A hét utolsó napján a délelőttöt az YMECA vállalatközi képzőközpontban töltötte a csoportunk, ahol a svájci szakképzési rendszer harmadik pillérét alkotó vállalatközi képzésekről hallhattunk bővebben. Az YMECA a jövő technikai szakembereit képzi egy modern és fenntartható infrastruktúrával rendelkező, több mint 9000 nm-es területen, lehetővé téve a gyakorlati tanulást és az innovációt. A központ évente 1500 tanulót fogad, akik a különböző technikai szakmákban szerzik meg kiegészítő tudásukat. A Svájci Gépipari Szövetséggel szorosan együttműködve valósítják meg a képzéseket, a szakma népszerűsítését, és a pályaorientációs tevékenységeket.



A nap további részében a CPNV szakképzési intézményben a tanulók mentorálási programjáról hallhattunk előadásokat. A szakmai segítők előadásából kiderült, mennyire komolyan veszik a tanulás folyamatának nyomon követését, és a prevenciót. A svájci szakképzés kiemelkedő érdekessége, hogy 5 évente megreformálják az oktatás és a szakmák rendszerét, a képzéseket hozzáigazítják a munkaerőpiaci elvárásokhoz, kivesznek már nem választott szakmákat, és a modern elvárásoknak megfelelő, újakat építenek, vezetnek be. Ebben a munkában a szakképzési rendszer minden szintjének, ágának képviselői részt vesznek. A program a hét tapasztalatainak összegzésével, értékelésével és a javaslatok megfogalmazásával zárult. A részt vevők egyeztettek a heti tapasztalatokról, és egy közös gondolkodás keretében összegeztük, hogy a megismerteket, hogyan tudjuk beépíteni a pályázatunk megvalósításába.
A Projekt lépései a BOBST vállalat elméleti oktató helyiségében.
