Svájci_Fejléc
Második svájci tanulmányút – a duális szakképzés és a projektalapú oktatás gyakorlati megvalósítása 2025. szeptember 8–12. között valósult meg az SM01-1 VET szakmai oktatás és vizsgáztatás módszertanának megújítása című programkomponens má sodik svájci tanulmányútja, amelyen a Baranya Vármegyei Szakképzési Centrum, a Miskolci Szakképzési Centrum és a Nyíregyházi Szakképzési Centrum képviselői vettek részt. A tanulmányút szakmai koordi nátora a svájci fél részéről Gyuriga Csaba, a fogadó intézmény pedig a CPNV Centre Professionnel du Nord Vaudois volt. A program az IKK Nonprofit Zrt. szervezésében, a Svájci Hozzájárulás Program támogatásával valósult meg.   A tanulmányút szakmai tartalma A résztvevők Vaud kanton több kiemelkedő szakképzési és vállalati központját látogatták meg – köztük a Svájci Szövetségi Szakképzési Egyetemet (SFUVET), a COOP vállalati képzőhelyeit, a CIFC-VD kereskedelmi képzési központot, valamint a CIE innovációs központot Yverdon-les-Bains-ben.     A program során a magyar delegáció betekintést nyert a svájci duális szakképzési rendszer gyakorlati működésébe, különös tekintettel a következő területekre:
  • projektalapú oktatás és vizsgáztatás,
  • vállalati és iskolai képzések összehangolása,
  • digitális tanulási környezetek (pl. BYOD, online tanulástámogatás),
  • a vállalati szakemberek bevonása a vizsgáztatásba,
  • szakfelügyelői és minőségbiztosítási rendszerek működése.
Kiemelt svájci jó gyakorlatok   A látogatás során a résztvevők az alábbi gyakorlatokat ismerték meg, amelyek adaptálhatók a magyar szakképzési rendszerbe:
  • BYOD – saját eszközhasználat a tanulásban: a tanulók saját laptopjaikkal dolgoznak, ezzel fejlesztve digitális kompetenciáikat és önállóságukat.
  • Többszintű értékelési rendszer: az iskolai, vállalati és vállalatközi értékelések együttesen határozzák meg a tanuló teljesítményét.
  • Vállalati szakemberek vizsgáztatói szerepe: a vizsgák valós munkahelyi követelményeket tükröznek.
  • Szakfelügyelői hálózat: rendszeres vállalati látogatások, szakmai mentorálás, problémamegelőző mediáció.
  • „Open book” vizsgák: a valós munkahelyi helyzeteket szimuláló vizsgák során a tanulók digitális forrásokat is használhatnak.
  • Sávosan emelkedő tanulói bér: a növekvő felelősséghez igazodó, évről évre magasabb díjazás motiválja a tanulókat.
  • Munkaerőpiaci tapasztalat az oktatóknál: minden oktatónak kötelező iparági tapasztalattal rendelkeznie.
Ezek a gyakorlatok együttesen erősítik a tanulók szakmai önállóságát, a gazdasági partnerek bevonását és a képzés munkaerőpiaci relevanciáját.                     Kapcsolódás a magyar fejlesztésekhez A tanulmányút célja nem csupán a tapasztalatszerzés, hanem a projektalapú oktatás hazai bevezetésének előkészítése volt. A látott svájci modellek jól illeszkednek a magyar szakképzési stratégia azon törekvéséhez, hogy az oktatásban erősödjön a vállalati közreműködés, az önálló tanulás, valamint a kompetenciaalapú értékelés szerepe. A tanulmányút üzenete A svájci tapasztalatok megerősítették, hogy a siker kulcsa a háromoldalú partnerség: az állam, az iskolák és a vállalatok összehangolt együttműködése. Ez a modell nemcsak a képzések minőségét garantálja, hanem biztosítja, hogy a szakképzés a gazdaság valós igényeire reagáljon – fenntartható módon, hosszú távú szemlélettel. A tanulmányútról, a magyar delegáció programjáról a helyi heti újságban is megjelent egy összefoglaló, melyet 600.000 példányban adtak ki.

Vélemény, hozzászólás?

Az e-mail címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöltük